| Wiadomości lokalne z miasta Stalowa Wola i Powiatu Stalowowolskiego. Najnowsze! Najszybciej! Kamera na żywo na panoramę Stalowej Woli na skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. KEN Nagrania audio, rozmowy z ciekawymi ludźmi Fotografie z najważniejszych wydarzeń w Stalowej Woli Kanał youtube.stalowka.net - Pierwsza stalowowolska telewizja internetowa Encyklopedia miasta Stalowa Wola Zapowiedzi zbliżających się wydarzeń kulturalnych Baza adresowa najważniejszych firm i instytucji życia publicznego Bezpłatna baza ogłoszeń dla mieszkańców miasta Stalowa Wola jak i Powiatu Stalowowolskiego Twoje konto | | | | | Zasłyszane... | | | | | | Wiadomości lokalne / Kultura
| Środa, 27 listopada 2013 r. godz. 10:28 /SAI/ | Ekspozycja opracowana przez Jakuba Woynarowskiego jedzie do Wenecji
Replika baldachimu w skali 1:1 zostanie umieszczona w centralnej przestrzeni Pawilonu Polskiego w Wenecji. Fot. Kacper Kępiński - Instytut Architektury
| Stalowowolanin Jakub Woynarowski opracował projekt artystyczny ekspozycji "Figury niemożliwe", która wygrała konkurs organizowany przez Zachętę - Narodową Galerię Sztuki. Wystawa weźmie udział w Pawilonie Polskim na przyszłorocznym Biennale Architektury w Wenecji.
- "Cieszę się, że nasz człowiek w tym uczestniczy. To duży sukces Kuby" - ocenia dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli Marek Gruchota. - "Gratulacje dla dyrektora artystycznego Miasta Komiksów i Ambasadora Stalowej Woli" - dodaje i życzy stalowowolaninowi powodzenia w Wenecji.
Hasło przyszłorocznej Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji brzmi "Fundamenty. Absorbowanie nowoczesności 1914-2014". Wystawa ma służyć refleksji na temat przyswajania modernizmu 100 lat po rozpoczęciu pierwszej wojny światowej. Koncepcja wystawy "Figury niemożliwe", której projekt artystyczny opracował Kuba Woynarowski, dotyczy skomplikowanej relacji modernizmu i polityki w warunkach odradzającego się po 1918 roku polskiego państwa. Za punkt wyjścia autorzy wzięli zrealizowany w 1937 roku baldachim nad grobem Marszałka Piłsudskiego na Wawelu, który stanowi bardzo wyrazistą wizualną reprezentację relacji pomiędzy modernistyczną architekturą i autorytarną władzą. Fundamentalne znaczenie ma lokalizacja budowli przy murze katedry wawelskiej - królewskiej nekropolii, jednym z filarów narodowej tożsamości, także współcześnie wykorzystywanej jako narzędzie walki politycznej.
Replika baldachimu w skali 1:1 zostanie umieszczona w centralnej przestrzeni Pawilonu Polskiego. Artystyczna interwencja Jakuba Woynarowskiego polega na wizualnym oddzieleniu płyty baldachimu od jego dolnej części poprzez usunięcie manierycznych elementów wspierających płytę w zrealizowanej formie, tak by sprawiała ona wrażenie unoszenia się w powietrzu. Ekscentryczny konstrukcyjnie element projektu Szyszko-Bohusza zostaje wzmocniony i "przerysowany".
Gest fizycznego odseparowania dolnej i górnej części budowli wzmacnia wrażenie, iż mamy do czynienia z halucynacyjną figurą niemożliwą. W oryginalnym projekcie masywna płyta ozdobiona łacińską inskrypcją Corpora dormiunt, vigilant animae nie spoczywa bezpośrednio na kolumnach, ale - oparta na ukrytych elementach konstrukcyjnych - zdaje się lewitować w powietrzu, przecząc prawom grawitacji. Miejsce, gdzie korynckie kapitele kolumn powinny stykać się z powierzchnią prostopadłościanu stanowi zarazem "szczelinę" pomiędzy dwoma porządkami estetycznymi, które polski architekt konsekwentnie starał się ze sobą pogodzić, łącząc akademizm z modernizmem pomimo rozziewu między nowoczesną formą a reakcyjną treścią.
Forma projektu przywołuje równocześnie linie napięć, wskazujących na utopijny aspekt wizji politycznej Piłsudskiego: kult przeszłości ściera się tu z modernizacyjnym zapałem, lokalne zaszłości z międzynarodowymi aspiracjami, a postkolonialny "patchwork" z monolityczną wizją nowej państwowości. Dysonans pomiędzy minimalizmem geometrii a hybrydycznym montażem zdobyczy wojennych - elementów niemieckiego pomnika, austriackiej broni i rosyjskiej cerkwi - uwypukla opozycję między homogeniczną ideą a heterogenicznym tworzywem, stawiającym opór demiurgicznym gestom.
Uzupełnieniem instalacji będą wielkoformatowe diagramy autorstwa Jakuba Woynarowskiego stanowiące wizualne objaśnienie specyfiki obiektu i jego kontekstów interpretacyjnych.
Wystawa Figury niemożliwie będzie pokazywana w Pawilonie Polskim w ramach 14. Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji od 7 czerwca do 23 listopada 2014 roku.
| |
Jeżeli masz jakieś ciekawe informacje, chcesz przekazać coś ważnego, coś interesującego, nie wahaj się - napisz do nas: redakcja@stalowka.net |
|
| Czwartek, 28 listopada 2013 r. godz. 06:22 ~Man | Mistrz wyzwala emocje talentem.... nie rozwlekłym wskazywaniem emocji... |
00 | Środa, 27 listopada 2013 r. godz. 23:13 ~Nic za darmo... | "Kult przeszłości ściera się tu z modernizacyjnym zapałem". hehe |
00 | Środa, 27 listopada 2013 r. godz. 23:09 ~Kumaty | Po cos ten tytul ambasadora ma |
00 | Środa, 27 listopada 2013 r. godz. 13:53 ~Olga | To wielki zaszczyt uczestniczyć w tak prestiżowej wystawie w Wenecji. Gratulacje Jakubie. |
00 | Środa, 27 listopada 2013 r. godz. 11:57 ~lucyna | Serdeczne gratulacje! |
00 | | | | |
|
|