Wiadomości lokalne / Ciekawostki
| Wtorek, 21 lutego 2012 r. godz. 10:43 /Anna Tomczyk/ | "Tłusty Wtorek", czyli dzień zabawy, korowodów i śledzia
W Radomyślu nad Sanem w ostatni dzień karnawału odbywają się huczne zabawy zwane - Comber. Fot. Jacek Rodecki
| Faworki, oponki, ptysie i naleśniki - to specjały, którymi dziś będzie zajadać się świat żegnając karnawał. W Polsce oprócz słodkości na stołach pojawi się także śledź, zapowiadający rozpoczynający się jutro Wielki Post. Na ulice wyjdą kolorowe korowody, które tańcem, śpiewem i szeroko pojętą zabawą będą kończyć okres beztroskiej rozrywki. A jakie są nasze regionalne tradycje zapustne?
Tłusty Wtorek, czyli Mardi Gras z francuskiego, to dzień poprzedzający środę popielcową, a więc ostatni dzień karnawału. Z dniem tym wiążą się kulinarne tradycje - w przeciwieństwie do "tłustego czwartku" - różne w zależności od kraju. Brytyjczycy, Amerykanie i Australijczycy będą dziś świętować zajadając się naleśnikami, Francuzi - cistem liońskim, czyli naszymi faworkami, natomiast mieszkańcy Europy Północnej - semlami, które przypominają nasze tradycyjne ptysie.
Nieco inaczej ostatni dzień karnawału świętowany jest w Polsce. U nas "tłusty wtorek" nazywany jest "śledzikiem" ze względu na tradycję żegnania karnawałowych przysmaków i witania postnego śledzia. W Wielkopolsce dzień ten nazywa się "podkoziołkiem" - jest to święto panien i kawalerów, wspólnych tańców oraz składania ofiar pieniężnych do figurki koziołka.
NA ZAPUSTY DO RADOMYŚLA
W naszej okolicy karnawałowe tradycje kontynuowane są w Radomyślu nad Sanem. Jedną z nich jest zabawa zapustna - "Comber" i kolorowy pochód przebierańców. W pierwszej parze korowodu idzie Maryna, która opamiętała się w ostatni dzień karnawału, że pora już wyjść za mąż.
Przebierańcy obchodzą z Maryną cały Radomyśl, aby znaleźć jej męża. Kiedy już go znajdą udają się do urzędu stanu cywilnego, aby zawrzeć związek małżeński. Następnie idą do ośrodka zdrowia, gdzie para młoda zostaje poddana gruntownym badaniom. Stamtąd idą do proboszcza, który musi rozpoznać przebierańców ukrytych pod maskami. Zapusty kończą się poczęstunkiem na plebani.
Okres karnawału kończono hucznie już w XVI wieku zarówno na polskich dworach oraz na wsiach, gdzie zabawom towarzyszyły liczne zwyczaje i obrzędy. Ich celem było pobudzenie do życia przyrody, sprowadzenie urodzaju, pomyślności w hodowli oraz płodności.
POLSKIM ZWYCZAJEM
Do dziś organizowane są pochody przebierańców z maszkarami zwierzęcymi, z których każda ma symboliczne znaczenie. Najważniejszą postacią korowodów jest koza, której jako symbol odwagi towarzyszy koń, bocian zapowiadający wiosnę oraz niedźwiedź, kojarzący się z wielką siłą. Niedźwiedź jest także symbolem dostatku i płodności.
W pochodach, biorą udział również postaci diabłów, śmierci, Cyganów, Żydów, kominiarzy i nowożeńców. Ich uczestnicy tańczą, śpiewają, zaczepiają przechodniów i zatrzymują samochody. Coraz częściej można ich zobaczyć w szkołach, sklepach i urzędach. Organizowane są także wesołe kuligi jeśli sprzyja im pogoda. Jednym ze zwyczajów jest również palenie kolorowej kukły symbolizującej karnawał.
W miastach ostatni wtorek karnawału świętuje się głównie jako "śledzik", czyli huczną zabawę, podczas której obok śledzi na stołach królują inne ryby, faworki i alkohol. Według starego zwyczaju zabawa może trwać tylko do północy, jeśli ktoś po tej godzinie wciąż się bawi za karę dostaje trzy razy śledziem.
Źródło: www.regiopedia.pl
| |
Jeżeli masz jakieś ciekawe informacje, chcesz przekazać coś ważnego, coś interesującego, nie wahaj się - napisz do nas: redakcja@stalowka.net |
|
| Wtorek, 21 lutego 2012 r. godz. 21:37 ~elża | Bachus: może i to nie są tradycyjne zapusty ale... Są tańce, są tradycyjne stroje - więc się tematycznie zgadza - zapusty i tradycja :) |
00 | Wtorek, 21 lutego 2012 r. godz. 21:03 ~Bachus | Nic nie chcę mówić ale jako rodowity Radomyślak muszę. Zdjęcie przedstawione w artykule to nie są Radomyskie zapusty. |
00 | Wtorek, 21 lutego 2012 r. godz. 18:22 ~gienek laska | właśnie siedzę przy dobrej gorzałce i śledzikach z cytryną, poezja, życie jest piękne |
00 | |