Wiadomości lokalne / Kultura
| Poniedziałek, 11 kwietnia 2011 r. godz. 23:20 /MG/ | Podróż zimowa z Konradem Mastyło
Do najaktywniejszych ambasadorów Stalowej Woli należy Konrad Mastyło. Fot. Jacek Rodecki
| Do najaktywniejszych ambasadorów Stalowej Woli należy Konrad Mastyło. W najbliższą sobotę, 16 kwietnia przedstawi nam kolejny projekt, w którym bierze aktywny udział. Otóż na scenie Miejskiego Domu Kultury zaprezentowana będzie "Podróż zimowa", składającą się z 24 pieśni Franza Schuberta do tekstów Stanisława Barańczaka.
Konrad Mastyło jest kierownikiem muzycznym programu a także, obok pianistki Olhi Tsymbalyuk, akompaniował będzie na elektrycznych instrumentach klawiszowych głównemu wykonawcy - znakomitemu barytonowi - Andrzejowi Biegunowi.
Czas oczekiwania na Wielkanoc jest doskonałym momentem dla prezentacji tego dzieła. Cykl pieśni Schuberta opatrzony zachwycającą ale i szokującą, dramatyczną poezją Barańczaka, może być dla wrażliwego słuchacza podróżą, która daje nam nadzieję, pokazuje, że jeszcze nie jest za późno.
W wywiadzie dla "Dziennika Polskiego" (11 lutego 2011) Andrzej Biegun jest wyraźnie poruszony siłą działania muzyki Schuberta i słów Barańczaka: - "Nie da się oddać całej prawdy w tych pieśniach [Schuberta], nie ocierając się o odwagę pójścia w najgłębsze emocje. Często, wręcz podświadomie, bronimy się przed obnażaniem duszy; obnażanie ciała jest łatwiejsze, trwa raptem chwilę. W duszy natomiast mamy kawałek naszej prywatności, do którego bronimy innym dostępu. A Schubert tymi pieśniami każe nam wpuścić innych; całkowicie się przed nimi odsłonić. I może dlatego jest to tak trudne"...
"Teksty Barańczaka są niezwykle trudne. Poeta niemal żongluje słowami, także ich znaczeniami i skojarzeniami. Od wielu dni ciągle tkwię w świecie Barańczaka. "Oceaniczne bryzy wiejcie w nas, nawet w snach zamiera wdech", ale już w następnych wersach: "nawet w snach zapiera dech". Albo "śpiewamy dźwięczny hymn", ale też: "śpiewamy wdzięczni hymn". To powoduje, że cały czas trzeba być niezwykle skupionym. Kiedyś podczas próby na moment przed pieśnią X pomyślałem, że muszę wykonać gest. I to spowodowało zerwanie nici, jaka jest między pieśniami; wszystko się posypało niczym kostki domina."
Andrzej Biegun - baryton. Urodzony 16 XI 1955 r. w Jeleśni. W roku 1978 uzyskał dyplom Szkoły Muzycznej I stopnia w zakresie gry na kontrabasie. W latach 1978-84 studiował na Wydziale Wokalno - Aktorskim w Krakowskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Zofii Stachurskiej i prof. Adama Szybowskiego, uzyskując dyplom ukończenia studiów i stopień magistra sztuki. W roku 1976 rozpoczął pracę w Operze i Operetce w Krakowie jako kontrabasista. W 1981 roku zadebiutował partią Marcelego w "Cyganerii" G. Pucciniego w Operze i Operetce Krakowskiej i od tego momentu do chwili obecnej jest solistą tego Teatru. W roku 1995 rozpoczął pracę na Wydziale Wokalno - Aktorskim Krakowskiej Akademii Muzycznej w charakterze asystenta przy Katedrze Wokalistyki. Prowadzi samodzielną klasę liczącą pięciu studentów. W swoim wciąż poszerzanym repertuarze ma najbardziej znaczące w operowej literaturze światowej partie barytonowe - od barokowych po współczesne. Między innymi jest wykonawcą partii barytonowych w operach: "Xerxes" i "Juliusz Cezar" J. F. Haendla, "Czarodziejski flet" i " Don Giovanni" W. A. Mozarta, "Tosca" G. Pucciniego, "Cyrulik sewilski" i "Kopciuszek" G. Rossiniego, "Montecchi i Capuleti" V. Belliniego, "Łucja z Lammermoor" i "Don Pasąuale" G. Donizettiego, "Rigoletto", "Nabucco" "Bal maskowy", "Traviata " i "Makbet" G. Verdiego, "Faust" Ch. Gounoda, "Straszny Dwór" i "Halka" S. Moniuszki, "Carmen" G. Bizeta, "Cyganeria" i "Tosca" G. Pucciniego, "Król Roger" K. Szymanowskiego oraz "Ubu Rex" i "Czarna maska" K. Pendereckiego. W swoim repertuarze posiada także role operetkowe i musicalowe. Występował w spektaklach takich jak: "Baron Cygański" J. Straussa, "Paganini" F. Lehara, "Wiktoria i jej huzar" P. Abrahama, "Król Włóczęgów" R. Frimla, "My Fair Lady" F. Loewe. Współpracuje również z Teatrem Narodowym w Warszawie, wykonując tam partię Janusza w "Halce" S. Moniuszki. Występuje gościnnie w innych teatrach operowych w Polsce, np. w Bytomiu, Łodzi i Poznaniu. Występował również wielokrotnie w wielu krajach Europy (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Belgia, Dania, Szwajcaria) biorąc udział w tournees Opery i Operetki w Krakowie, a także w ramach kontraktów indywidualnych. Był uczestnikiem Festiwalu "Afertorum" w Ferrarze, Festiwalu Muzyki Polskiej w Assen, odbył tournee po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie z "Halką" S. Moniuszki. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, m. in. ze znakomitą śpiewaczką amerykańską Gwendolyn Bradley oraz z Filharmonią Krakowską pod dyrekcją Rolanda Badera. Ostatnio zaś nagrał arie operowe z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Rubena Silvy. Występuje nie tylko w teatrach operowych, ale także w Filharmoniach w repertuarze oratoryjnym i koncertowym (źródło:.amuz.krakow.pl)
Przeczytaj więcej: - Koncert pieśni Schuberta w MDK
| |
Jeżeli masz jakieś ciekawe informacje, chcesz przekazać coś ważnego, coś interesującego, nie wahaj się - napisz do nas: redakcja@stalowka.net |
|
| Wtorek, 12 kwietnia 2011 r. godz. 13:30 ~liryk | dobranoc |
00 | Wtorek, 12 kwietnia 2011 r. godz. 08:40 ~nict | Wielki stalowolanin, a nie jak Steczkowska, która nie pamięta skąd pochodzi. |
00 | |