Poniedziałek, 18 września 2023 r. godz. 12:02 /ZS/
Ósma edycja Relacji za nami
W niedzielę 17 września zakończyła się w Stalowej Woli VIII edycja RELACJI Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych - ogólnopolskiego festiwalu, opartego na dialogu pokoleń. Fot. ZS
W niedzielę 17 września zakończyła się w Stalowej Woli VIII edycja RELACJI Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych - ogólnopolskiego festiwalu, opartego na dialogu pokoleń.
Podczas trzech dni, począwszy od 16, a skończywszy na 18 września, można było zobaczyć 11 prezentacji konkursowych - wybranych spośród 47 nadesłanych propozycji.
Jury w składzie Lidia Sadowa, Mikołaj Grabowski, Łukasz Drewniak przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
Grand Prix RELACJI VIII Międzypokoleniowych Spotkań Teatralnych w wysokości 3000 zł Jury przyznaje Teatrowi SAFO z Rydułtów (województwo śląskie) za spektakl "HEKSY/ ballada o umieraniu" w reżyserii Katarzyny Chwałek-Bednarczyk. Twórcy spektaklu, balansując między konwencją moralitetu i gawędy, opowiedzieli prywatną, rodzinną historię, pokazali, jak piękne, smutne, śmieszne i dziwne może być jedno życie. Śląska prowincja staje się stacją doświadczalną narodzin i umierania, miłości i zdrady, dobra i głupoty. Spektakl mieni się barwami przeszłości i nostalgii, odchodzi od rodzinnego dokumentu do metafory, detal zmienia się w poezję.
Teatr SAFO z Rydułtów za spektakl "HEKSY/ ballada o umieraniu" otrzymał także Nagrodę Publiczności w wysokości 1000 zł i festiwalowy szal rękodzielniczy.
II Nagrodę w wysokości 2000 zł dla Teatru Agrafka z Chełmna za spektakl Prawy sercowy. W bezpretensjonalnej formie wieczoru panieńskiego, spotkania bliskich przyjaciółek, pulsuje tzw. rozmowa istotna na temat codziennych kobiecych wyborów. Traumy z przeszłości, nieudane związki zostają zmiksowane z żartami i pogawędkami tylko po to, by pokazać, że istnieje szansa na ich przezwyciężenie.
III Nagrodę w wysokości 1000 zł, która trafia do Teatru Off-Road z Zabrza za przedstawienie Grüss aus Buenos Aires. Jury zafascynowało się myśleniem zabrzańskiej grupy o przestrzeni teatralnej, ich próbami połączenia instalacji z teatrem dokumentalnym. Grüss aus Buenos Aires, opowiadając o przeszłości, próbuje pokazać związki architektury i etyki, geografii i systemu prawnego, nazywa współczesne przekroczenia, formułuje ostrzeżenie przed wciąż trwającym procederem handlu kobietami.
Wyróżnienie w wysokości 700 zł dla zespołu aktorskiego Teatru Krzesiwo z Warszawy za spektakl Ścięte żonkile czyli opowieść o mechanizmie prześladowania i wykluczania, izolowania innych, ustalania fałszywych hierarchii, dzielących ludzi na lepszych i gorszych. Zastanawiając się, dlaczego nie odrobiliśmy lekcji XX wieku, Teatr Krzesiwo ostrzega przed tym, co dzieje się wokół nas - niezauważone i zlekceważone.
Wyróżnienie aktorskie również w wysokości 700 zł dla Marii Łojek za rolę Marii Josefy w spektaklu Dom Bernardy Alba Federico Garcii Lorki w reż. Anety Adamskiej-Szukały Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy ze Stalowej Woli. Rola Marii Łojek celowo rozsadza konwencję przedstawienia i mury rodzinnego domu, który jest więzieniem dla kobiet z wielu generacji. Monologi Marii Josefy nasiąkają surrealnym tonem, zamieniają pragnienia seniorki rodu w niezwykłe cielesno-głosowe pieśni.
Wyróżnienie w wysokości 800 zł dla zespołu aktorskiego Teatru BaWiMo z Białegostoku za grę w spektaklu "Inna" wg dramatu Aleksieja Słapowskiego w reż. Dariusza Szady-Borzyszkowskiego. Jury doceniło konsekwentną realistyczną konwencję spektaklu, wiarygodne przedstawienie brutalnego świata rosyjskich więźniarek, próbę zrozumienia systemu zła i roli jednostki w mechanizmie odczłowieczania społeczeństwa.
Wyróżnienie reżyserskie w wysokości 800 zł dla Aleksandry Barczyk, liderki Grupy Zatrzymać Obrotówkę z Krakowa, za koncepcję spektaklu Związani, prowadzenie zespołu aktorskiego, pracującego metodą verbatim. Jury wskazuje na społeczną i publicystyczną wagę opracowanego przez krakowskich artystów tematu, dotyczącego kwestii rodzicielstwa zza krat.
Główną Nagrodę Aktorską w wysokości 1000 zł Jury przyznaje Robertowi Konowalikowi, reżyserowi i wykonawcy monodramu Bezgłośna samotność Teatru Fieter z Ozimka. Robert Konowalik wydobył mroczną atmosferę z twórczości Bohumila Hrabala, stworzył na scenie kameralny dramat starego, niepotrzebnego człowieka, w którym gaśnie nie tylko twórczość, ale i chęć życia. W spektaklu Bezgłośna samotność aktor nie tylko mistrzowsko operuje maską i przedmiotem, zmienia także swoje ciało w przestrzeń animacji. To gęsty, skupiony seans medytacyjny nad kondycją człowieka.
Jury podkreśliło bardzo wysoki poziom tegorocznej edycji RELACJI, prawdopodobniej najlepszej z dotychczasowych, dostrzega przełom, jaki dokonał się w wyborach repertuarowych zespołów, zabierających głos w publicznej debacie, dotykających wszystkich problemów współczesności. "Jest to dla nas znak, że twórcy teatru amatorskiego chcą wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość, nie tylko zadają pytanie o sens zmiany świata, ale szukają też artystycznych sposobów na jej przeprowadzenie. Rozumieją, że sztuka, teatr, to często jedyna wartość, jaką możemy przeciwstawić złu" - ocenili jurorzy.
X Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług i realizacji potrzeb użytkowników. Pliki te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki internetowej. Więcej w polityce prywatności.