Stalowa Wola Stalowa Wola: Huta Stalowa Wola
Wiadomości lokalne z miasta Stalowa Wola i Powiatu Stalowowolskiego. Najnowsze! Najszybciej!
Nagrania audio, rozmowy z ciekawymi ludźmi
Fotografie z najważniejszych wydarzeń w Stalowej Woli
Kanał youtube.stalowka.net - Pierwsza stalowowolska telewizja internetowa
Encyklopedia miasta Stalowa Wola
Zapowiedzi zbliżających się wydarzeń kulturalnych
Repertuar stalowowolskich kin
Baza adresowa najważniejszych firm i instytucji życia publicznego
Kamera na żywo. Widok na Stalową Wolę.
Bezpłatna baza ogłoszeń dla mieszkańców miasta Stalowa Wola jak i Powiatu Stalowowolskiego
Twoje konto
Strona główna  Stalowa Wola / Wiadomości Sobota, 23 czerwca 2018 r. Imieniny: Albina, Wandy, Zenona
 Wiadomości lokalne
» Balonowa fiesta w Stalowej Woli
» 80 lat minęło. Nowa wystawa w Muzeum Regionalnym
» Izabela Chudy wyróżniona
» Sprzęt medyczny trafił do strażaków
» Uwaga pasażerowie! Obowiązuje wakacyjny rozkład jazdy
» Gmina dokłada do pieca
» Wypadek na pograniczu powiatów
» Będzie koncepcja przedszkola na osiedlu Piaski
» Stalowowolscy policjanci zwyciężyli w konkursie "Patrol roku"
» Niższa pensja dla prezydenta
» Prezydent z absolutorium
» Rondo abp. Tokarczuka i skwer Pamięci Ofiar OUN-UPA w Stalowej Woli
Więcej » 
 Zasłyszane...
"Kolej w Polsce ma być przewidywalna, punktualna i przede wszystkim bezpieczna".
Andrzej Adamczyk, minister w Ministerstwie Infrastruktury.
 Imprezy w mieście
» Świętojańska Fiesta Balonowa
» Oczka na Stalową Wolę, czyli dziecięce wędrówki po naszym mieście
» 80 wydarzeń z 80 lat Stalowej Woli
» Zbudowaliśmy to miasto
» Sławomir, Mijał i Liber gwiazdami strefy kibica
Więcej » 
 Fotoreportaże
Stalowa Wola: Otwarcie skateparku w Stalowej Woli
»Otwarcie skateparku w Stalowej Woli
»Minister Obrony Narodowej w Stalowej Woli
»Z Solarisa do Stalowej Woli
»Dzień Strażaka 2018 w Stalowej Woli
»Premier Morawiecki na Święcie Flagi w Stalowej Woli
Więcej » 
Wiadomości lokalne / Imprezy w mieście

Poniedziałek, 5 marca 2018 r. godz. 22:59     /Muzeum Regionalne/
Tadeusz Makowski. Obrazy, rysunki, grafiki

Muzeum Regionalne w Stalowej Woli zaprasza na wyjątkową wystawę prezentującą dzieła Tadeusza Makowskiego (1882-1932), jednego z najważniejszych polskich artystów.
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli zaprasza na wyjątkową wystawę prezentującą dzieła Tadeusza Makowskiego (1882-1932), jednego z najważniejszych polskich artystów.
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli zaprasza na wyjątkową wystawę prezentującą dzieła Tadeusza Makowskiego (1882-1932), jednego z najważniejszych polskich artystów, współtwórcy École de Paris, z trzech ważnych kolekcji: Muzeum Narodowego w Krakowie (zdjęte ze stałej Galerii Muzeum), Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni (ze zbioru przyjaciela malarza, Marcina Samlickiego) i kolekcji Elżbiety i Jerzego Stelmachów. Wystawę dopełniają prace ze zbioru Krzysztofa Musiała.

Jest w jego płótnach ludzka głębia, płynąca nie tylko z bystrej obserwacji, ale z pewnego rodzaju braterskiej tkliwości, jakiejś dobroci jasnowidza, dzięki czemu artysta widzi ponadczasowo, chwyta charakter i utrwala to, co wieczne (Louis Léon-Martin, 1932).

Cechą dominującą oryginalnej twórczości Tadeusza Makowskiego (1882-1932), malarza i grafika, jest ta niezwykła umiejętność, o której pisze Léon-Martin, utrwalania tego, co wieczne. Jednakże nim artysta odnalazł ową umiejętność, swobodnie zmieniał charakter swoich dzieł.

Początkowo, podczas studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1903-1908), pod wpływem nauczyciela Jana Stanisławskiego malował niewielkie studia krajobrazowe - japonizujące kadry z Bretanii i z Tatr. Niekiedy, jakby na przekór Stanisławskiemu, malował samotne, usychające słoneczniki - będące interpretacją tematu kachō-ga (obrazy kwiatów i ptaków) - olbrzymie, naturalnej wielkości. Interesującym przykładem inspiracji japońskich jest obraz Dziewczynka i chińskie postacie z około roku 1906, na którym twarz dziewczynki zdaje się transpozycją maski teatru nō, a giętka linia zaznaczająca płaską plamę sukienki bezpośrednio nawiązuje do drzeworytu ukiyo-e. Krajobrazy, Dziewczynka i chińskie postacie, Słoneczniki zdają się grą lub próbą zmierzenia się z wszechobecnym w okresie Młodej Polski japonizmem.

W roku 1908 artysta zamyka epizod japoński i wyjeżdża do Paryża. Intensywnie pracuje, ulega rozmaitym fascynacjom, gdyż - jak powie w rozmowie z Marcinem Samlickim w 1927 roku - "ciągłe szukanie nowych dróg - drogą do doskonałości". Jest zainteresowany symbolicznym, klasycyzującym malarstwem Puvis de Chavannesa, autora monumentalnych fresków w Panteonie, twórcami naiwnymi i kubistami. Powoli konstruuje własną, oryginalną wizję malarstwa, współkreując École de Paris. Mieszka w Paryżu, regularnie wyjeżdża do Bretanii, Normandii i Owernii.

Przyjaźni się z czołowymi przedstawicielami awangardy, między innymi z Henrim Le Fauconnierem, którego pracownia około 1910 roku była miejscem spotkań grupy "kubistów z Montparnasse'u", między innymi Alberta Gleizesa, Jeana Metzingera, Fernanda Légera, Aleksandra Archipenki, Pieta Mondriana, Guillaume'a Apollinaire'a. Zainspirowany ich pracami malował zgeometryzowane kompozycje - martwe natury i pejzaże. Nie był kubistą, nie stworzył odrębnej struktury obrazowej, jednakże jego adaptacja i inspiracje malarstwem prymitywnym sprawiły, iż wykształcił swój indywidualny styl, rozpoznawalny i osobny.

Makowski wykreował własną formę ludzkiej postaci, przypominającą drewnianą kukiełkę, marionetkę, stylizowaną, naiwną i liryczną. I tak przedstawiał swoje modele, dzieci, zaopatrzone w rozmaite rekwizyty - maski, lampiony, instrumenty muzyczne - w charakterystycznych trójkątnych, spiczastych czapkach, umieszczając je w uproszczonych, umownych pejzażach i wnętrzach. "Dzięki tym elementom groteski - jak mówił Tadeusz Makowski - można być bardziej ludzkim niż w czystym realizmie". W 1936 roku, analizując obrazy artysty, Mieczysław Wallis pisał:

W jednym z obrazów Makowskiego dwoje dzieci obejmuje się czule. Gest ten jest przedziwnie wzruszający, mimo - a może właśnie dlatego - że postacie tych dzieci są zbudowane z kul, stożków, ostrosłupów, prostokątów i kółek. Tym bardziej bowiem uderza u tych kukiełek ten nieskończenie delikatny, czuły, na wskroś ludzki i dziecięcy gest. [...] Paradoks maski i może wszelkiej sztuki nierealistycznej polega na tym, że im bardziej oddala się ona od rzeczywistości, tym intensywniej i sugestywniej oddaje pewne rysy rzeczywistości. Maska, na pozór zasłaniająca, może niekiedy odsłaniać najbardziej istotne rysy osoby, która ją nosi. Makowski odgadł tę tajemnicę maski.

Obok malarstwa, od początku twórczości, zajmował się Makowski grafiką, współtworząc w Krakowie podstawy polskiej grafiki artystycznej. Szczególnie interesowała go technika drzeworytu, do której systematycznie powracał. Nawiązywał w niej zarówno do ludowych wycinanek, reliefów i podhalańskiego malarstwa na szkle, jak i do rycin z Epinalu, którymi fascynowali się entuzjaści drzeworytu sztorcowego. Pod koniec życia przetwarzał motywy swoich dzieł w technikach metalowych, takich jak rylec, akwaforta, sucha igła.

Oprócz spuścizny malarskiej Tadeusz Makowski pozostawił w rękopisie wiele szkiców, z których najcenniejsze są Uwagi o sztuce oraz prowadzony w latach 1912-1931 dziennik, wydany drukiem w 1961 roku, zatytułowany Pamiętnik.

Scenariusz i aranżacja: Anna Król

Koordynacja wystawy: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Magdalena Kołtunowicz

Współogranizator wystawy: Muzeum Okręgowe w Toruniu.

Strona do druku Drukuj artykuł    

Jeżeli masz jakieś ciekawe informacje, chcesz przekazać coś ważnego,
coś interesującego, nie wahaj się - napisz do nas: redakcja@stalowka.net

Dodaj komentarz do artykułu »  

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Stalowka.NET - Wiadomości lokalne z miasta Stalowa Wola i okolic
Copyright 2001 - 2018 Stalowka.NET
  » O nas  » Redakcja  » Reklama  » Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone.
X Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług i realizacji potrzeb użytkowników. Pliki te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki internetowej. Więcej w polityce prywatności.